Graviditet - en dans på rosor?

Idag är det graviditetsvecka 26 (eller 27 - beror lite på hur man räknar). Det är alltså inte så långt kvar tills familjemedlem nummer fyra anländer. Undrar vem det är?


Undrar är något jag gör konstant just nu. Undrar, funderar och oroar mig för allt och inget. Jag är sån av naturen men som gravid blir jag om än ännu mera analyserande, tänkande och grubblande. Ingen hit precis. Graviditet är inte mitt naturliga tillstånd. Jag vet att det är många som känner sig mer kvinnliga, mer vackra och mer "jag" som havande. Jag tillhör inte alls den kategorin.

Jag är givetvis överlycklig av att snart få ännu ett barn, men den fysiska förvandlingen som sker med mig är inget jag trivs med. Förutom att bli ett nervvrak och grinig medmänniska så känner jag mig enorm! Och det är inte bara inbillning. Min kropp lägger på sig mycket vikt och vätska som gravid, det var samma visa förra gången. Detta gör att jag känner mig stor och tung som ett kassaskåp. Och mitt vanliga tillstånd som aktiv och farfylld människa förbyts av att bli stillstittande och iaktagande. Vilket leder till att jag tänker mer, där jag sitter och så kommer känslorna av oro... Och så är den onda cirkeln igång!

MEN! Som tur är vet jag ju nu, second time around, att detta bara är pga alla hormoner och att jag snart kommer kunna vara mitt vaniga gamla jag igen när jag fött mitt barn och livets nya rutiner börjar bildas och fastna. Hur som helst, så är det ändå inget vidare att känna och må så här.

Jag pratade med min svärmor igår om detta; hur man upplever och känner sig som gravid. Hon hade älskat att vara gravid och just känt sig mer vacker än annars. Men hon sa att hon i vanliga fall var väldigt mager och tyckte om de kvinnliga kurvorna som graviditeten medförde.



Så här harmoniskt känns det inte för mig.

Jag å andra sidan har redan tillräckligt med kvinnliga kurvor som icke-gravid. Och som det är nu, känns det att det blir för mycket kurvor och kvinnlighet. Men det är väl kanske så att man kan trivas bättre i sitt eget skinn om man bara lägger på sig 13 kg som höggravid, till skillnad mot om man drar på sig 25 kg - som jag gjorde förra gången. Kom inte och säg att jag åt/äter för mycket, för det handlar inte om det. Mycket bestod av vatten och i slutet var mina leder så vätskefyllda att jag inte kunde böja fingrarna samt tappade känseln i händerna. Inte kul.

Ännu har detta inte hänt denna gången. Hoppas på att slippa det - snälla be en bön för mig? Hitills upplever jag "bara" halsbränna, acne, andnöd, viktuppgång på 15 kg, oro, tappad sexlust, konstanta hungerskänslor (tack och lov att jag har lite disiplin annars hade jag varit ännu större än jag är) och en mycket obekväm känsla av att inte få plats i mig själv. Kändes precis samma förra gången.



Det är inte en dans på rosor att vara gravid för alla. Jag trivs inte alls. Och förstår heller inte varför alla ska måla det så rosenrött och sockersött kring att vara gravid?
Njut säger majoriteten också. Nej, njuter jag jag inte just nu. Men jag lovar, det kommer inte finnas någon annan som njuter lika mycket som jag när vårt nya mirakel finns på utsidan av min mage - istället för där inne.

Nu eller aldrig och för resten av mitt liv.

Det är så mycket som många inte vet. Vissa saker vet ingen alls, förutom jag själv om. Jag kan nog ses som den mest öppna person som finns. En tjej som allt som ofta är glad och utåt, som kan prata för sig men med ett humör som kan triggas av orättvisor och respektlöshet. Och allt det där stämmer. Delvis. Sen finns det resten. Som så väldigt få får se. Det finns sidor jag skäms över och inte visar för någon.



Alla har vi sådana sidor som jag skriver om, de vi är mindre nöjda med. Och så kommer det ju alltid vara för oss alla. Men mina har mig i ett hårt grepp, sen väldigt länge. De märks inte för jag är duktig på att dölja dem. Något man skäms över talar man ju inte gärna om med någon. För blottar man det man skäms över, så ser ju andra det man inte vill visa. Det är bättre att lägga på ett leende och tänka: fake it, till you make it. Men det löser ju inget när man bara slopar det under mattan.

Är det något jag ska göra för mig själv så är det att ge mig själv gåvan av kunna sluta vara min egen obarhärtiga domare. Sluta döma mig själv så hårt. Jag vill börja tro på mig själv. Vara snäll mot mig själv.
Den fysiska person som så länge dömt mig, som satt de djupa spåren av otrillräcklighet inom mig, kan jag hålla mig långt borta ifrån geografiskt. Men den fiktiva person (som är en avbild av den fysiska) befinner sig nära mig oavsett vart jag befinner mig på vår planet. Nära om jag så vore på månen. Det är detta jag ska bli fri ifrån. Det kommer bli min 30 års present till mig själv.



Förhoppningsvis börjar resan på tisdag. Jag har suttit och tänkt mycket på vad jag gör och vad jag känner. Jag har försökt gräva fram känslor som jag begravt för att inte gå och tänka på dem. Det finns mycket begravt. Många saker jag ogärna säger högt, för då spricker rösten och tårarna letar sig fram. Något är fel. Man ska inte känna så. Man ska inte bära kring på arkiv av saker som hänt som befinner sig nedgrävda för att det gör för ont att jag "uppackade".

Jag vill sluta döma mig själv så hårt. Jag vill befria mig själv och inte ha saker, människor och situationer som jag undviker för att inte må dåligt. Nu är det dags. Hoppas att den jag ska träffa nästa vecka "ser mig" och förstår. Jag hoppas att denne kan få ur och fram det som jag bär på. Och jag hoppas att denne tror på mig. För jag är verkligen less på att bli misstrodd och undanskuffad. Detta är verkligt och allvarligt för mig.

Jag vill ta mig ut till andra sidan. Få detta att försvinna en gång för alla. Resten av mitt liv väntar på mig.

Mandelmassapraliner.



Detta är en av Tobias favoriter när det kommer till julgodis. Att de är busenkla att göra och underbart goda är underbart!

Vill du testa? Du behöver:

Ett paket mandelmassa

Ett paket choklad - jag brukar ta mörk, men det funkar med ljus

Karamellfärg - valfri färg, jag använder röd

Tandpetare

Potatisar

 

Börja med att färga mandelsmassan och knåda den mjuk.
Forma sedan till bollar i lämplig storlek efter eget tyckte och smak.

 

 

Smält sedan chokladen över vattenbad.

 

 

Ta en lämplig form och fyll den med okokta potatisar.
Detta kommer vara basen till "torkställningen".

 

 

Sen stoppar man en tandpetare i varje boll och doppar dem i den smälta chokladen.
Försök täcka hela bollen med choklad, ta gärna hjälp av en sked.
Låt den överflödiga chokladen rinna av i kastrullen innan du sticker ner
tandpetaren i potatisen för torkning. Ställ bollarna gärna i kylen när de torkar.

 

 

Sen när pralinerna stelnat så är det bara att vrida av dem från tandpetaren
och lägga upp dem i en skål och servera! Förvara den kallt annars smälter
chokladen ich pralinerna klibbar ihop sig. Lycka till!


Max julklappar och önskelista.

Nu är de två sista julklapparna till Max beställda. Ska bli kul att se vad han tycker om det vi valt ut. Här ser ni vad vi ska ge honom.

 

Ett färgglatt dragdjur

 

Ett fint pussel i 6 delar

 

En DVD-box (mini, tre serier i ett).
Kalles Klätterträd älskar Max, så vi tänkte att han
kanske gillar de två andra också

 

 

 

Ett instrument med bjällror

 

En flöjt

Och en xylofon - dock inte exakt den på bilden.
Hittade ingen exakt bild.

 

 

 

För familj och vänner som läser och undrar vad Max önskar sig i julklapp kan jag tipsa om följande

 

* Böcker - Max älskar att bläddra själv och när man läser för honom, dock inte för långa meningar och gärna med tjocka blad.

 

* Leksaksverktygslåda - så att hans pappa kanske får ha sin i fred.

 

* Kylskåpsmagneter

 

* Askar och små behållare med lock som han kan öppna själv

 

* Lektält - vet att det finns ett på Ikea för en rätt så billig penning (klicka på länken)

 

* Kritor till småbarn

 

* Allt som blinkar, lyser och gör ljud

 


Lussekatter.

 

 

Idag bakade jag andra omgången av lussekatter för den här säsongen. De går åt här hemma. Max fullstängigt älskar dem och säger

- Mmmmmhh!

så fort han får synpå en lussekatt. Vilket är "maxiska" för något i stil med

- Ge mig, nu!

Så vad göra när de förra tog slut? Jo, jag bakar givetvis nya! Det blev några stycken, så jag frös in hälften i hopp om att ha några kvar tills nästa vecka när vi ska fira Lucia.

Vackert gul saffransdeg i ett stort fat från Gränsfors Krukmakeri

 

Nu ska degen bara jäsa till dubbel storlek under bakduk.

 

Nån timme senare hade vi massor av saftiga lussekatter igen. Härligt!

 

Jag är fullständigt okapabel till att baka små lussekatter.
Men hey... värre saker kan man ju vara okapabel till.


Vitt är alltid rätt hemma hos oss.

 

 

En vit skål på fot som jag hittade på loppisen här i Gnarp nyligen.
Jag tycker den är fin. Den ser ut lite som en utslagen blomma.
Lite som en vitsippa.

 

 


Sånt som går i arv.

 

Denna fina duk som man ska ha under granen har Tobias farmor gjort.
Tycker det var kul att vi blev tillfrågade om vi ville ha den. Det ville vi givetvis!

 

 

Jag tycker den är charmig. Och det känns mysigt att ha något kvar av Tobias farmor,
som tyvärr inte lever idag. Den ska vi hitta en fin plats för här hemma i jul!

 

 

Tobias farmor har sytt varje stygn.
Den är så där traditionellt jul-vacker tycker jag.


Ljusstakar.

Jag älskar de gamla röda ljusstakarna i trä. Det är för mig "riktigt" julpynt. Men smaken är ju olika, som tur är. Annar hade jag aldrig hittat så mycket fint gammalt julpynt på loppis om alla gillade samma som mig. Här är mina två senaste fynd.

 

En gammal härlig adventsljusstake

 

 

Lite nött och sliten, men ändå så fin!

 

 

Denna typen av ljusstake har jag fått lära mig
heter något i stil med "klotljusstake".

 

 

 

Jag älskar dessa klotljusstakar, de finns i flera former, som ni säkert vet. Jag ska samla på mig många härligt röda ljusstakar i trä att ha här hemma. Vill ha några st i varje rum i huset. En klar fördel med att ha flyttat norr ut är att loppis utbudet är mycket större än i södra Sverige. Och det finns både mycket mer fina roliga saker att fynda här omkring som dessutom är mindre än hälften så dyrt. Det ni! 1 - 0 till Norrland!

 

 


Stjärnlampan.

 

Visst är den läcker, min stjärnlampa?
Jag hittade den tillsammans med min svägerska
på en söt liten antikaffär i höstas.

 

 

Underbar från alla vinklar.

 

 

Ibland har man tur och snubblar över små guldkorn till rimmligt pris.

 

 


Maxen

Max är ute i sin nya overall med mamma, pappa & Majlo.
Vi ska elda upp skräp från renoveringen i tunnan på gården.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maximiliam Love 1 år gammal


Kransar. Fortsättningen.

En tomm kransstomme och min témugg med juligt chai-té.

Jag lovade ju att visa er hur stommen av julkransarna som jag tillverkar till våra ytterdörrar. Här kommer lite bilder från processen. Det är samma princip som när man gör en midsommarkrans, fast nu klär du en risstomme (utan löv) med granris och inte blommor. Det är inte så svårt, men lite pilligt och sticksigt med granris mot huden.


Kransstomme

 

Jag tog bara det ris jag hittade här på vår gård. Det råkade bli sånna här röda fina stjälkar. De var sega och bra. När jag fick ihop den till en lämplig storlek/ring så virade jag runt runt runt tills stomme var lagon tjock, enligt mitt tycke. Sen lät jag dem torka i några veckor, så de fäste sig bra.

 

Verktyg


På bilden ovan ser ni vad som är bra att ha när man gör kransar; tunn ståltråd och tång. Även en sax kan vara bra att ha och givetvis granris. Jag gick ut och klippte av topparna på grangrenarna lite här och var där jag bor. Granristopparna jag klippte av var ca 5-8 cm långa. Sen tar man stommen, fäster ståltråden och buntar ihop små buketter av granris som man sedan fäster med ståltråden (som man virar runt) och jobbar sig hela vägen runt stommen tills den är täckt.

 

Granris

 

När jag virat klart och kransarna var helt klädda fäste jag en röd rosett längst ner. När jag och Max var på stan med våra vänner i fredags hittade jag sånt där band som man använder runt midjan när man är med i ett Luciatåg. Bandet är inte av superkvalitet, men det gör ju inget för det är inget jag ska spara på sen efter julen är över och kransarna kaserade.

 

 

 

 

Visst blev det fint? Nu fattas bara snön (som nyss kom, men försvann lika fort igen). Jag blir glad av sånt här julpynt och det känns lite extra roligt när man får gäster som kommer och knackar på.


Förberedelser inför jul - dag ett.

Äntligen får jag göra julfint här hemma! Idag är första december och jag har 24 dagar på mig att förbereda inför den stora doppare dagen. Känns fantastiskt!

 

Tre hjärtan i blodrött fleecetyg som jag knåpat ihop.
De sitter ihop med ett smalt vitt siden band.
Fin och enkel dekoration att hänga på dörren.



Jag älskar julen! Min mamma älskade också julen och var en duktig pyntare och förberederska på många vis. Dock har/hade vi inte samma smak på juldekorationer. Men den känsla hon fick till inför jul ska jag försöka att immitera för Max (och lilla-syskonets) skull.

 

En av tre kransar till våra dörrar på bottenvåningen

 

En av tre kransar som snart är färdig. Riset och Max tålamod räckte inte riktigt. Men vi tar nya tag imorn och försöker göra klar även krans nummer två. Stommen är gjord av ris som jag flätat ihop till en rund stomme. Kan ta kort imorn innan jag klär nästa så får ni se. Sem har jag gått runt här hemma på tomten och klippt av små kvistar av granris som jag fäster på kransens stomme med tunn ståltråd. Blir ju jättefint tycker jag.

 

Jag är mycket för att dekorera men det ska vara enkelt och inte pråligt. Och givetvis gärna gamla saker - men det kunde ni kanske gissat, hehe?!


Max sittsäck.

 

En av presenterna Max fick av mamma och pappa när han fyllde år var en egen sittsäck. Han sitter gärna i den när han ser på barnprogram på tvn. Mysigt!

 

 

Jag beställde mönster, fylling och tyg till både säcken och överdrag från ett företag på nätet. Men något blev fel i beställningen så jag fick inte tillräckligt med tyg till överdraget.

 

 

Så här ser ivf själva säcken ut. Får beställa mer tyg till att klä den i vid ett senare tillfälle.


Håller ingång fingrarna.

Även fast jag inte orkat blogg så har ju inte livet stått still här hemma. Mitt liv kan inte stå still, det har det aldrig kunnat. Det händer nåt jämt och det är så jag vill ha det.

Här ska ni få se lite smått och gott som jag sysslat med för att skingra mina tankar. När jag pysslar och är kreativ så flyr jag från alla tankar och känslor som jag annars alltid går och bär på. Vad vore jag utan min fantasi, ögon och mina händer? Jag vet inte...?

 

Denna kökssoffa har min mamma sovit i som liten. Jag vill inte förändra den. Jag vill att den är som den är, den påminner om mamma. Men dynan fick ett nytt tyg och häftades fast i bänkskivan så den inte åker runt/av så lätt.

 

 

 

 

 

Valde ett mörkt och mönstrat tyg så att inte minsta lilla fläck som kommer på tyget syns.

 

 

Min fina svägerska Frida bad mig hjälpa henne att sy en dyna till sin bänk i hallen. Så här blev det!

 

 

 

Riktigt fint tyg som man blir glad av!

 

 

 


RSS 2.0