Det gamla köket

Jag lovade ju att visa er runt. Vi börjar med det man först möter när man går in köksingången; det gamla köket. Förr i tiden var detta köket, men ägarna innan oss har gjort om det till matrum och gjort köket i ett mindre rum som ansluter till detta rum. Vi ska såsmåningom ändra tillbaka, så detta blir det riktiga köket igen. Men det ligger inte längst upp på listan. För det funkar som det är just nu.

Det är sparsamt möblerat än så länge. Jag letar efter ett speciellt skåp (typ som denna) att ha stående vis en av de "kala" väggarna där rottingstolen och den låga bokhyllan står. Bokhyllan ska målas om och stå i Max rum när det blir klart nu i vinter. Men tills dess får det stå nere i köket och fylla ut lite tomrum.



Den smala dörröppningen är ut till hallen och ingången bredvid leder till det som är kök idag. Där ska senare bli tvättstuga när vi gör så att det ursprungliga köket åter bli ett levande kök igen.



Fina inbygga köksskåp på vardera sida om fönstret. Till höger har vi glas och tallrikar. Till vänster har vi krukor, vaser och annat bra å ha.





Här ser ni den inte allt för vackra gamla vedeldade spisen och ugnen. Bra att ha dock när det blir strömavbrott, som det blir lite titt som tätt hos oss.





Den gamla kökssoffan har min mamma sovit i som liten. Den är charmig som den är, men ska få ett nytt överdrag på dynan. Jag vill ha ett lite grövre tyg med mönster och gärna svart/mörk botten så att det inte syns med en gång ifall det skull komma någon fläck på. Än har jag inte hittat precis det tyg jag vill ha. Men det kommer.

Köksbordet stod här i ett av husen när vi flyttade in. Det är ett bra bord, för man får plats många kring det. Jag vill måla om det i någon ljus nyans.

Köket är så ljust (med flit för att ljusa upp de mörka årstiderna) att det krävs färgglada möbler för att väga upp. Det ger även ett lekfullt intryck som tilltalar både mig och Tobias. Detta rum, precis som alla andra, är alltså ett pågående projekt. Sakta men säkert växer det fram. Jag behöver tid på mig för att bo in mig och känna av vad som passar. Så det funkar utmärkt för mig att det tar lite tid.

Ni kommer få se när det sakta växer fram ett riktigt fint hem här hos oss i alla rum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0