En 7-helvetes god kaka!

Eftersom min vän Sanna bad mig om receptet på en banankaka jag brukar göra idag, så tänkte jag att jag delar med mig av den till er allihop. Snällt va?

Du behöver:

75 g smör

2 1/2 dl socker

2 msk mjölk

1/4 tsk salt

1 tsk vaniljsocker

2 ägg

2 mogna bananer

100 g blockchoklad

2 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat



Gör så här:

Smält fettet i en kastrull. Låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.

Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.

Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0