Fläskfilégryta med senap & messmör



Du behöver:

600g fläskfilé

1 gul lök

1-2 msk dijon senap (eller mer efter smak)

4 msk messmör (eller mer efter smak)

200 g färska champinjoner

1 röd paprika

Ca 2 dl grädde

Ca 2 dl crème fraîche

Salt och peppar

1 stor vitlöksklyfta (eller mer efter smak)

1 msk kalvfond eller 1 kärning kött/grönsaksbuljong



Gör så här:

Skala och hacka löken fint.

Rensa och skiva champinjonerna.

Skölj och hacka paprikan i lika stora bitar som löken.

Putsa och skär upp fläskfilén i bitar om ca 2x1x1 cm.

Bryn fläskfilén, champinjonerna, löken och paprikan, pressa i vitlöken.

Tillsätt grädde,
crème fraîche, fonden, senap och messmöret.

Låt blandningen småputtra i ca 10-15 min.

Smaka av med salt och peppar samt eventuellt ytterligare senap och messmör.

För ett snyggare utseende/bättre konsistens kan grytan redas med lite maizena eller arrowrot.

Servera med kokt ris eller kokt potatis
.



Kommentarer
Postat av: Winald

mmm gott!

2011-10-16 @ 11:25:38
URL: http://groomingmocker.blogg.se/
Postat av: Tanja

Det där lät ju mer än lovligt gott, måste testas framöver;)

Vilket sammanträffande att det fanns flera likheter:) Jag halkade in på din blogg via en länk och vanligtvis kikar jag runt lite när jag hittar en ny blogg, men jag blev så tagen av inlägget som handlade om din mamma att jag helt missade det. Därför uppfattade jag aldrig att du också har en liten Max:) Jo västkusten är ju bra, fast precis som du säkert har en viss ständig hemlängtan i kroppen så vill jag alltid hem till Värmland:) Hur kom det sig att du flyttade uppåt i landet, var det kärleken eller annat?

//Tanja

2011-10-17 @ 11:10:18
URL: http://frokengredelin.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0