Köldallergi och förberedelser inför vintern.

Just nu, innan kylan slår, så håller jag på att införskaffa diverse saker som är bra att ha. Max måste ha en vinter overall och vinterskor. Jag håller på att buda på en overall via en nätaktion. Overallen är från Polarn och Pyret och är enligt säljaren knappt använd. Låter bra, tycker jag. Så här ser den ut.


Hoppas vi vinner den. P.o.p har bra kvalitet och det är ett absolut måste när det kommer till kylan här uppe. Det blåser väldigt snålt i Göteborg från havet om vintrarna, typ så det isar i hela ryggmärgen. Brrr! Men minus 30 grader, som det blir här uppe, är inget att leka med. Min plutt ska vara varm om vintern. Och nej, vi ger oss inte ut i onödan när det är minus 30 grader. Men ibland måste man ju.

Vi behöver köpa raggsockor till Tobias och mig, Max har ett par sen förra vintern som han fortfarande kan ha. Det drar ju en del från springorna mellan golvplankorna hemma hos oss. Inte över allt, men lite här och var och när det är riktigt kallt så sprider det sig. Då är det mysigt att ha racksockor på sig även inne, eller/och ha mysiga tofflor på sig. Både Tobias och mina tofflor har gjort sina sista vintrar. Hans har knappt någon sula kvar och mina är så instängda att mina fötter luktar gamla disktrasor efter de befunnit sig där inuti. Jag skulle vilja ha Ulle tofflor. De ser varma och sköna ut och ett stort plus är att ull andas, så man svettas inte om fötterna i dem. Bra va?


Jag tror att min starka vilja om att förbereda mig och mina nära inför vintern och kyla bottnar i att jag har något som kallas köldallergi, eller fysikalisk urticaria (köldurtikaria). Jag tål inte när det blir för kallt och inte heller när det växlar mellan varmt och kall för fort. Blir det för kallt (eller för snabb växling mellan varmt och kallt) så svullnar mina händer och fötter upp, mina kinder blossar upp, pulserar och blir röda. Och har jag riktig otur så får jag nässelutslag. Dock händer det inte så ofta längre, men när jag var yngre (mycket mellan 9-14 års ålder) så fick jag det varje vinter över allt. Inte så kul, speciellt inte med massa röda utslag i ansiktet.

Så därför är det viktigt för mig att inte bli kall. Jag bär ofta två par strumpor och ALLTID vantar utomhus så fort det börjar bli kyligare. Jag är nog en av de första som sätter på mig vantar på hösten. Så jag har som höst/vintertradtion att köpa (eller alternativt sticka egna) nya vantar varje år. Jag måste ju ha vantar jämt för att inte få ont, så då vill jag gärna ha några olika modeller att variera mig med. Detta året är jag lite sugen på att skaffa ett par sånna här vantar.

 


Kommentarer
Postat av: Marie Nilsson

Bra att ni håller er varma.Sådana vantar har jag fasst svartvita.Inhandlade i Norge på -60talet.

2011-10-07 @ 23:40:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0