Lite räcker lång väg.

Tanken med ett enklare liv har vuxit inom mig länge. Det var ganska nyligen som jag kunde sätta konkreta ord på den känsla jag länge burit på. Känslan är som en längtan till något simpelt. En vilja att rymma från alla jobbiga måsten. Men även en känsla av plikt. Jag känner ett ansvar för miljön och planeten jag bor på.

Det sistnämda har blivit starkare sen jag fick barn. Jag vill inte att mitt barn ska växa upp i en förstörd värld pga människan slarv. Jag vill göra det jag kan för att förbättra situationen och miska den rådande miljörförstörning. Vad gör jag då, kanske ni undrar? Det handlar om de små sakerna. Listan kan göras lång, så jag tar bara upp några saker.



Så gott som alla Max kläder är begagnade. Ibland händer det att jag köper nytt, men kan jag så köper jag hans kläder på second hand eller aktioner på internet. Och köper jag nytt köper jag främst ecologiska och fair trade kläder.

Alla våra möbler här hemma (förutom ett få tal, som kan räknas upp på en hand) är fyndade via annonser, på loppisar eller ärvda. Dels trivs jag bäst i gamla möbler, de har en helt annan patina och kvalitet än nytillverkade möbler - men sen tycker jag även att de är snyggare. Det det är ju en smak sak.

Vi bor i ett hus som är uppvärmt av jordvärme och kakelugnar. Mycket bra och ekovänlig uppvärmning.

Sen tror jag även på att hellre köpa dyrt med kvalitet sällan, istället för att köpa billigt och ofta. Jag köpte nyss en dyr vinter jacka. Det gjorde jag förra gången jag köpte en jacka också, men så höll den i fyra år dessutom. Så egentligen var den inte så dyr om jag räknar ut vad den kostade mig per år. Att köpa mer sällan spar ju även det på miljökontot.

Klicka på bilden för länk till vart den är köpt


Mitt senaste inköp ser ni ovan. Jag är en juice-junkie! Jag måste ha juice varje dag. MEn jag skulle ljuga om jag inte erkände att jag både tyckte det var besvärligt och synd att vi här hemma förburkade så många juiceförpackningar. Så jag beslöt mig för att investera i en juicecentrifug. Så nu kan jag både välja exakt vilken juice jag vill dricka, slippa konserveringsmedel och tillsatt socker och slippa konka hem förpackningar som både tar upp stor del av vår sopptunna. Gott för alla parter! Och god juice!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Å en sån där juicemaskin har jag velat ha så länge! Och ska absolut skaffa snart.

2011-10-04 @ 22:28:36
Postat av: Annelie

Ja, köp en sån! Kan varmt rekommendera den :)

2011-10-05 @ 11:58:13
URL: http://ettenklareliv.webblogg.se/
Postat av: Marie Nilsson

Kul att du bloggar igen.Roligt att vara med i ert liv fast avståndet är långt.

2011-10-05 @ 22:16:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0