Kransar. Fortsättningen.

En tomm kransstomme och min témugg med juligt chai-té.

Jag lovade ju att visa er hur stommen av julkransarna som jag tillverkar till våra ytterdörrar. Här kommer lite bilder från processen. Det är samma princip som när man gör en midsommarkrans, fast nu klär du en risstomme (utan löv) med granris och inte blommor. Det är inte så svårt, men lite pilligt och sticksigt med granris mot huden.


Kransstomme

 

Jag tog bara det ris jag hittade här på vår gård. Det råkade bli sånna här röda fina stjälkar. De var sega och bra. När jag fick ihop den till en lämplig storlek/ring så virade jag runt runt runt tills stomme var lagon tjock, enligt mitt tycke. Sen lät jag dem torka i några veckor, så de fäste sig bra.

 

Verktyg


På bilden ovan ser ni vad som är bra att ha när man gör kransar; tunn ståltråd och tång. Även en sax kan vara bra att ha och givetvis granris. Jag gick ut och klippte av topparna på grangrenarna lite här och var där jag bor. Granristopparna jag klippte av var ca 5-8 cm långa. Sen tar man stommen, fäster ståltråden och buntar ihop små buketter av granris som man sedan fäster med ståltråden (som man virar runt) och jobbar sig hela vägen runt stommen tills den är täckt.

 

Granris

 

När jag virat klart och kransarna var helt klädda fäste jag en röd rosett längst ner. När jag och Max var på stan med våra vänner i fredags hittade jag sånt där band som man använder runt midjan när man är med i ett Luciatåg. Bandet är inte av superkvalitet, men det gör ju inget för det är inget jag ska spara på sen efter julen är över och kransarna kaserade.

 

 

 

 

Visst blev det fint? Nu fattas bara snön (som nyss kom, men försvann lika fort igen). Jag blir glad av sånt här julpynt och det känns lite extra roligt när man får gäster som kommer och knackar på.


Kommentarer
Postat av: Carolina

Verkligen jätte fint :-) enkelt men klassikt och vackert.

2011-12-03 @ 14:38:30
URL: http://lillahell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0