Alla hjärtans dag och drömmar.




Min mamma var jättehuslig. En riktig "bull-mamma". Det har jag för avsikt att också bli. Jag tycker det är vansinnigt roligt att både laga mat och baka. Men om jag får säga det själv så är jag bättre på matlagning än bakning. Men övning ger färdighet, eller hur?

 

Det var Alla Hjärtans Dag förra tisdagen och då bakade jag drömmar. Det är en av Tobias favoritkakor. Min mamma bakade ofta dessa när jag var liten. Så för att slå två flugor i en smäll; göra min man glad och uppleva lite nostalgi, blev det givetvis dröm-bakning. Det blev väldigt lyckat! Super enkla och goda kakor. Både Tobias och Max åt med god aptit!

 

Receptet jag använde var detta
(dock använde jag olivolja, i brist på annat):

100 g smör

3 dl strösocker

2 msk vaniljsocker

1 dl matolja av neutral smak

1 tsk hjorthornssalt

4,5 dl vetemjöl

 

Arbeta ihop allt till en smidig deg med hjälp av elvisp eller matberedare.

Rulla degen till små bollar och placera ut dem på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda i ugnen i 150 grader i ca 15 minuter tills kakorna börjar få lite färg i kanterna.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0