Smarriga maränger.

 

Jag lyckas ALDRIG med maränger, tills nu. Så då måste jag dela med mig till er av receptet. Kanske finns det någon annan som läser som inte heller lyckas med maränger. Det finns hopp, i detta recept. Håll till godo!
Obs! Dessa maränger blir lite lite kladdiga i mitten - precis som jag vill ha dem!

 

5 äggvitor

2 dl strösocker

4 dl florsocker


Du behöver en kastrull och skål som passar varandra till vattenbad.


Sätt ugnen på 125°C.


Blanda äggvitor och strösocker i en skål. Sikta sedan i florsockret och rör om ordentligt med elvisp.

 

Sätt igång kastrullen med vatten till vattenbadet. När vattnet kokar sätter du i skålen  med smeten i kastrullen och vispar smeten med elvisp i fem minuter. Se till att skålen passar i kastrullen, så att inte ångan sipprar upp.

 

Vispa upp smeten tills den är pösigt, det tar ca fem minuter och mycket av "fluffet" kommer i slutet på dessa fem minuter, så ge inte upp! Jag ställde min äggklocka på fem minuter så jag slapp hålla koll på tiden.

 

När massan pösat till sig, ta från vattenbadet och fortsätt att vispa tills smeten är helt fast. Kan du vända skålen upp och ner utan att smeten rinner ut så är den färdig.

 

Tag en sprits och fyll med marängsmet. Lägg ut bakplåtspapper på en plåt och spritsa sedan ut maränger i valfri form. Grädda sedan marängerna i mitten av ugnen i ca 30-40 minuter. När marängerna inte känns kladdiga på undersidan är de klara.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Marie Nilsson

Vad fina dom är,måste testa.

2012-02-20 @ 10:29:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0