Den ljuvliga månaden Februari.

Detta är nog den värsta tiden på året, enligt mig. Det går alltid så segt och klimatet är emot mig. Februari må vara den kortaste månaden i kalendern, i antal dagar, men inte i sinnet. Gillar man inte kyla och snö (som jag inte gör) så känns denna "korta" månad längst på hela året. Jag blir alltid en smula deppig, rastlös och introvert. Jag längtar ut och bort. Jag är född på fel kontinent - så enkelt är det.

Jag vet, det är ingen idé att kämpa emot, för mörkret, kylan och snön kommer varje år. Lika så månaden februari. Men ni ska veta att jag alltid går in i mörkret med gott mod och ljust sinne.

- Det kommer bli så mysigt när det blir mörkt. Och kallt. Man får elda i kakelugnar, tända ljus, ha på sig raggsockar och halsdukar. Det kommer bli så bra! Så mysigt! Inte alls så tråkigt, kallt och mörkt som förra året.

Allt detta intalar jag mig, varje år. Letar efter det positiva. Men alltid vid den här tiden så tappar jag det och känner nu får det vara nog med vinter. Då är allt intalat mys som bortfluget och kvar finns bara grått. Allt tappar sin färg. Jag letar konstant efter färg just nu. Köper hem fina blommor och färgglad frukt. Kanske är det pga detta som jag trivs bäst i att bo i vita och ljusa rum? Jag har ett stort behov av ljus som på vintern inte riktigt blir uppfyllt.

 

 


Jag borde kanske resa bort nästa år vid den här tiden. Skippa det tråkiga, gråa och kalla? Vi kanske borde spara ihop till en längre resa till Malaysia eller liknande. Vara borta i 3-4 veckor och bara ägna oss åt varandra. Åh, vad den tanken lockar. Undrar hur det fungerar i verkligheten med två små barn på långsemester i Asien? Det kanske inte är så krångligt som man kan tro?

 

Vackra rosor från finaste mannen på Alla Hjärtans Dag



Våren och sommaren är i varje fall väldigt välkomna hit, snarast! Tur man har ett litet energiknippe och vackraste färgklicken i världen som skiner upp tillvaron när det känns tungt, grått och trisst.

Max med sin snuttekanin; 1 år och 3 månader


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0